הפוסט הבא נשען כולו על ציטוטים שנלקחו מאברהם אבן עזרא: ספר העולם, וספר ל"שואלים בקדרות" (בעברית מודרנית קדרות = ליקוי) בנוגע לליקויים. כל הציטוטים נלקחו מספר משפטי הכוכבים, הוצאת בקאל, (ירושלים, תשל"א). ספרי אבן עזרא בנושאי אסטרולוגיה נכתבו בעברית בשנת 1148, והשתמרו על ידי העתקות עד לימינו אנו.

ההתייחסות של אבן עזרא לליקויים היא רק בתוך ספרי האסטרולוגיה שמתייחסים לחיזויים כלליים, כמו מזג האוויר ומה יקרה לשליט הארץ, האם יהיו מגיפות וכו'. אין שום התייחסות פרטנית להשפעות של ליקוי על יחידים. כל מה שנכתב בספרי אבן עזרא נאסף מכתבים קודמים לו שהועתקו בערבית, ותורגמו לעברית על ידו, יחד עם הערותיו האישיות.מחנות עליונים

בקדרות הלבנה

ספר בקדרות הלבנה, הוא ספר שנכתב במקור על ידי משאללה אבן את'רי , אסטרולוג ואסטרונום פרסי (יהודי) שכתב במאה השמינית לספירה, ותורגם לעברית על ידי אברהם אבן עזרא במאה ה-12:

"בקדרות השמש והלבנה באמצעיתם. אמר משאללה כשתהיה השמש והלבנה נקדרים צריך אתה לדעת אם הם נקדרים כולם או מקצתם ולדעת הצומח מאמצעית הקדרות ולדעת הכוכב השליט מהצומח אם הוא רע יורה על רע, אם הוא טוב יורה על טוב. ודע כי קדרות הלבנה כשתהיה במזל קר תורה על חוזק הקור ובמזל מים על רוב מטר ויותר בימי הקור אך אם יהיה בימות הקיץ יראה על אוויר ממוסך. ודע כי אם כוכבים טובים מביטים ללבנה ומקבלים אותה יורו על טוב."

"בקדרות השמש והוראותיו. אמר משאללה דע כי קדרות השמש יורה על העתיד כפי גודל הקדרות כשיהיה נקדר רביעיתו ויותר ולדעת קדרות השמש הוא שתדע את המזל הצומח באמצעית הקדרות ומקום הכוכבים השליטים ברגע זה הקדרות. אם הם רעים יורו על הרס ומיתת מלכים ואם טובים יורו על טוב ותיקון כל דבר".

ועכשיו נתרגם לעברית מודרנית את דברי הראב"ע:

הדבר הכי חשוב בזמן ליקוי חמה או לבנה הוא לצפות בהם. בימים שבהם הוא כתב ליקוי התרחש רק כאשר ראו אותו, ולפי דבריו הוא משפיע רק כאשר הוא מכסה יותר מרבע מהמאור הקטן או הגדול.

הרעיון הוא לעשות הורוסקופ לרגע הצמידות של השמש והירח (בליקוי חמה) או המולות של הירח אל השמש (בליקוי לבנה) ולחשב את מעלת האופק. כמו כל התורה האסטרולוגית של אבו עזרא, מה שקובע הוא שליט מזל האופק (או במילותיו "הכוכב השליט הצומח"). אם השליט הוא שבתאי או מרס (ז"א שהאופק הוא טלה, עקרב, גדי או דלי) אז הכיוון הוא שלילי, אם השליט הוא יופיטר או ונוס (ז"א שהאופק הוא קשת, דגים, שור או מאזניים) אז הכיוון הוא חיובי. חשוב כאן לציין שישנם תנאים בהם שבתאי ומרס הם לא כאלה רעים. כאשר הם במזל שלהם, במיקום טוב, עם זוויות טובות ליופיטר או ונוס, אז הם יכולים להוביל לכיוונים חיוביים.

בזמן הליקוי, אם ונוס או יופיטר נמצאים בזוויות אל הירח (ועקב כך גם אל השמש) אז הכיוון הוא גם חיובי.

המזל שבו נמצא הירח מספר לנו על מזג האוויר הצפוי לנו, המזלות מחולקים הבאה:

רבעון האביב – מזלות חמים ולחים (ונמרצים) : טלה, שור, תאומים

רבעון הקיץ – מזלות חמים ויבשים (וחמי מזג): סרטן, אריה ובתולה

רבעון בסתיו – מזלות קרים ויבשים (ומלנכוליים): מאזניים, עקרב וקשת

רבעון החורף – מזלות קרים ורטובים (ופלגמטיים): גדי, דלי, דגים

כך שליקוי כשהירח נמצא במזל דלי (והשמש באריה) יוביל למזג אוויר קר ורטוב, רק שכמובן שמדובר ביחסיות. אם זה בקיץ, אז יחסית לקיץ קר יותר ורטוב יותר, אם ההפך, השמש היא בדלי וליקוי הלבנה מתרחש כשהירח באריה מזג האוויר חם ויבש יחסית לחורף. גם כאן, לשליט האופק והמיקום שלו במזל ישנה השפעה מרובה שיכולה לשנות את התחזית, וגם זוויות לירח.

 

קדרות השמש:

עוד חלוקה של המזלות שרלוונטית לענייינינו היא:

מזלות פוריים: סרטן, עקרב ודגים

מזלות עקרים: תאומים, אריה, בתולה

מזלות בהמתיים: טלה, שור, אריה, גדי וחצי קשת

מזלות בעלי צורת אדם: תאומים, בתולה, מאזניים דלי

מזלות פראיים: אריה וחצי קשת

המיקום של הליקוי והמיקום של שליט האופק במזל יספרו לנו מי מושפע מהליקוי, אם זה הבהמות, בני האדם, הפראיים, וכו'.

כל זה מפורט ב"ספר העולם" לאבן עזרא:

" אמר בטלמיוס (הכוונה היא לתלמי – ביוונית פטולומיוס, ומי שדובר ערבית מחליף את הפ' בב' ומכאן – בטלמיוס) אם יתכן להיות קדרות השמש איזה שנה שתהיה נסתכל אל רגע הקדרות וכפי המזל הצומח כך נדין. והנה, אם קדרה השמש כולה, אז יהיה הדין גמור, וכפי הקדרות ככה ניתן מן הדין. ונכון הדבר הוא כי רגע הקדרות הוא רגע מחברת שני המאורות באמת, ואין ככה רגע שאר המחברות. וככה נדין. נסתכל אל מקום המחברת אם היתה באחד הבתים שהם על צורת האדם וכוכבים טובים מביטים אל השמש והלבנה בהתחברם והם במזל על צורת בן אדם יורה על בריאות בגופות בני האדם ושלום והשקט ביניהם. ואם היו מזיקים ושני המאורות מביטים אליהם אז הדבר בהפך. חלאים והרג רב יהיה בעולם, ואם היתה המחברת במזלות המים ומזיקים מביטים אליהם – יהיו רעות לכל מי שתולדתו מן המים ולפורשי ימים. וככה תדין אם היה בטלה על בהמה דקה ולשור בגסה ואריה על חיות השדה."

והנושא האחרון: מתי הליקוי ישפיע?

"אמר בטלמיוס אם רצית לדעת הזמן שיראה בו רוב הדבר שיורה עליו וישוב מיד הלוך וחסור, נסתכל אל מקום קדרות השמש או הלבנה ויראה באיזה בית יהיה מן הששה בתים שהם למעלה מן הארץ, כי אם היה בתחילת הבית הראשון, יהיה זה בתחילת השנה, ואם במזל השוקע, בסוף השנה, ואם בתחילת הבית העשירי, בחצי השנה. וזה הכלל, נתן לכל בית שני חודשים ותחל מהמעלה הצומחת למעלה אחורנית, זאת דעת בטלמיוס"

לפי אבן עזרא שמסתמך על תלמי הליקוי משפיע לפי השעה שבה הוא קורה. כאשר מדובר בליקוי לבנה, הירח אמור להיות בחלק העליון של המפה. כך שאם הוא בבית 12 הליקוי ישפיע בחודשיים שאחרי, בבית 11 – בין חודשיים לארבעה חודשים אחרי, בבית 10 – בין ארבעה חודשים לחצי שנה אחרי וכן הלאה עד לבית 7 שבו ההשפעה תהיה בין 10 חודשים לשנה אחרי הליקוי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.